[SHOOT the HOOD]

1. Introductie
2. Perslinks
3. Nabeschouwing

De jeugd uit de wijk Antwerpen Noord, ‘t Noord, den 2060: iedereen heeft er een oordeel over maar de moeite nemen om ze écht te leren kennen doen weinigen. In de meest kleurrijke wijk van’t stad waar meer dan 150 nationaliteiten samenwonen is het soms moeilijk om als jongere een eigen plekje te veroveren. Laat staan opgemerkt te worden voor datgene waar je echt voor staat of wat jij belangrijk vindt aan de wijk waarin je opgroeit

Dit jaar gaat NOORDlink op zoek naar de identiteit van de jongeren van den 2060. Via een campagne worden alle jongeren uit de wijk Antwerpen Noord opgeroepen om precies in beeld te brengen wat het leven in den 2060 voor hen betekend. En dat is veel meer dan de negatieve stempel ‘overlast bezorgende hangjongeren’ wat veel ouderen in de wijk of mensen buiten de wijk Antwerpen Noord hen geven. Ook de jongeren in de wijk 2060 willen actief meewerken aan een betere wijk en met de SHOOT the HOOD campagne kunnen ze zowel hun engagement naar de wijk 2060 op een visuele manier laten zien als de verstandhouding met de andere wijkbewoners bevorderen. Ze worden als het ware stuk voor stuk NOORD ambassadeurs voor de jongeren in de wijk en spelen een belangrijke ambassadeursrol voor de jongeren die de wijk 2060 niet zo goed kennen.

Woon je in de wijk Antwerpen Noord (postcode 2060) en ben je tussen 8 en 26 jaar? Breng dan via een promotieclip – die je met je gsm, smartphone of handcamera maakt – in beeld hoe het leven in deze wijk écht is. Laat de lezers van NOORDlink en de rest van Vlaanderen bijvoorbeeld je favoriete plekken in de wijk zien, dans met je dancecrew door de wijk, wandel met je vrienden door de wijk in ware kings of the street style terwijl je een anthem zoals Jay-Z zingt, maak een realistische docu met interviews met wijkbewoners of laat een ongeziene kant van’t Noord zien. Je kan als voorbeeld onze promospot voor de wijk Antwerpen Noord gebruiken of… iets totaal anders dan deze clip maken. Anyway you want it.. Jullie zijn de regisseurs!

Heb je je promotiefilmpje opgenomen? Mail de YouTube-link van je filmpje en een korte bio (naam, leeftijd, woonplaats, motivatie,..) van jezelf naar noordlink@gmail.com met onderwerp SHOOT the HOOD. Let op! het filmpje moet opgenomen zijn op het grondgebied van de wijk Antwerpen Noord (postcode 2060). De maker van het filmpje moet in de wijk 2060 wonen. Het filmpje mag geen racisme, geweld, politieke statements, misbruik of reclame bevatten. Het filmpje mag minimaal 3 en maximaal 5 minuten duren. Voeg aan het filmpje ook de tags SHOOT the HOOD, NOORDlink, 2060 Antwerpen, Antwerpen Noord,.. toe. Als voorgaande vereisten kloppen zal je promotiefilmpje verschijnen op de SHOOT the HOOD pagina op NOORDlink en de sociale netwerksites van NOORDlink.

Stuur je je promotiefilmpje voor de wijk 2060 in vóór eind augustus 2011 dan maak je kan op een bezoek aan een opname-set van een nieuwe drama-reeks op Eén in de maand september en dat in het gezelschap van acteur Gène Bervoets! Bekijk dit interview voor meer informatie. Kristin van NOORDlink gooit nog een digitale camera in de prijzenpot voor het meest originele promotiefilmpje.

! Lees het interview met Kristin over de SHOOT the HOOD campagne via deze pagina.

© 2011 – NOORDlink

Perslinks

08/06/11 Interview met Radio 2 Antwerpen Ochtendpost over NOORDlink en de SHOOT the HOOD campagne

08/06/11 Oproep voor SHOOT the HOOD campagne – Het Laatste Nieuws

06/06/11 Jongeren 2060 maken filmpjes over hun wijk – Gazet van Antwerpen

16/05/11 Interview in gezelschap van NOORD ambassadeur Gène Bervoets in Hallo Antwerpen (Atv) over SHOOT the HOOD campagne

12/05/11 Interview met Antwerpen FM over de SHOOT the HOOD campagne

12/05/11 Jonge ambassadeurs wijk Noord gezocht – Het Nieuwsblad

Nabeschouwing

De SHOOT the HOOD campagne heeft ondanks goede media-aandacht en enthousiaste reacties geen enkele inzending opgeleverd. Jammer, net omdat Kristin via deze campagne een duidelijker en correcter beeld van de jongeren die in de wijk 2060 wonen en opgroeien naar de buitenwereld wilde geven. Een campagne valt of staat met z’n partners. De SHOOT the HOOD campagne werd gerealiseerd zonder medewerking van AEYC2011, wat een bewuste keuze was. Maar deze beslissing mag en kan niet aan de oorzaak van het niet lukken van de campagne liggen. Wat ook de reden is Kristin zal via NOORDlink altijd de jeugd in de wijk Antwerpen Noord steunen en constructief meewerken aan een wijk waarin ze zich ten volle kunnen ontplooien.