Ga eens op cursus in een mode-atelier!

Jonathan Vandegaer is leerkracht mode en freelance theaterkostuum-ontwerper (hij ontwierp oa. kledij voor danscompagnie LUNE en danscentrum Aike Raes) en woont sinds een jaar in onze wijk. Vanaf juli start hij met een mode-atelier voor kinderen en jongeren. Kristin ging langs bij deze creatieve duizendpoot voor een babbel over mode, creativiteit bij kinderen en natuurlijk den 2060. “Omdat ik als leraar en freelance theaterkostuumontwerper niet het hele jaar door werk heb, wil ik m’n vrije momenten in het kader van m’n opleiding en vooral op een nuttig manier besteden. Daarnaast woon ik nog maar een tijdje in’t Noord en ken ik nog niet écht veel wijkbewoners, via het mode-atelier wil ik hen graag ontmoeten.. althans hun kinderen dan.” geeft Jonathan Kristin mee aan de gezellige koffietafel bij hem thuis. Met het zicht op het mode-atelier van het prachtig oud herenhuis in de Hollandstraat is het niet moeilijk om de naaimachines te horen zoemen en de werktafel vol met bijna afgewerkte kledingstukken te zien liggen. “Al heb ik m’n best gedaan om wat op te ruimen voor je bezoek maar ach, iemand die met mode bezig is begrijpt dat je zo’n ruimte nooit écht kan opruimen” antwoord Jonathan met een glimlach. Kristin wil graag weten van waar het idee komt om een mode-atelier voor kinderen en jongeren op te starten: “In Nederland zijn zulke mode-ateliers erg populair, in België echter niet en daar wil ik dus graag verandering in brengen. In het verleden heb ik al eens zo’n cursus in Leuven gegeven. De inschrijvingen daar liepen erg vlot binnen en zowel de kinderen als ik waren erg tevreden over de creatieve dagen die we samen hebben doorgebracht. Ik merk ook in m’n werk als leerkracht mode dat kinderen, onder impuls van programma’s als ’De Designers’ enorm graag stylist willen worden, soms zelfs zonder écht te weten wat dat beroep nu precies allemaal inhoud. Via mijn mode-atelier kunnen ze alvast proeven van wat het is om je eigen kleding te ontwerpen en ook in elkaar te naaien.” Kristin vraagt zich af of de kinderen écht creatief kunnen zijn tijdens Jonathan’s mode-atelier: “Omdat de zomercursus maar 1 week duurt kunnen we slechts 3 stuks afwerken; voor de kinderen zijn dat voornamelijk basisstuks zoals een rokje, een draagtas en een tochthond. Bij de jongeren kunnen we iets moeilijkere basisstuks afwerken zoals een broek of een kleedje. Kinderen en jongeren die deelnemen aan de cursus mogen ook zelf aangeven wat ze willen maken al is de zomercursus van 1 week daar dus meestal te kort voor.” Daarom start Jonathan in september met de jaarcursus, op die manier kunnen kinderen en jongeren een heel jaar werken aan één of meerdere creaties. “Het valt ook meteen op wie aanleg voor ‘het vak’ heeft merk ik” gaat Jonathan verder “Die kinderen of jongeren blijven dan naaien als hobby of vatten een mode-opleiding aan.. wat ik natuurlijk fantastisch vind want zo is mijn opvolging gegarandeerd (lacht).”

Voor meer informatie en om je in te schrijven voor het mode-atelier van Jonathan verwijzen we je door naar www.artichoque.be (klik op de flyers voor meer info).

© 2011 – NOORDlink – Kristin Lenaers