‘De Slachthuiswijk is hipper dan’t Zuid!’

Simon-Peter De Landtsheer is een man met een missie. Ongeveer 3 jaar geleden namen hij en z‘n vrouw de beslissing om te verhuizen naar de Lange Lobroekstraat. Trots als hij is op zijn huis, buren en wijk wil hij nu ook dat anderen de vele troeven van de Slachthuiswijk ontdekken. Daarom heeft hij een bewonersgroep en fanpagina voor de Slachthuiswijk op facebook opgericht. Kristin nam met Simon plaats aan den toog van café De Zeppelin om te praten over te gezellige burenfeestjes, de toekomst van onze kinderen en natuurlijk de Slachthuiswijk.

Waarom is er nood aan een facebookpagina over de Slachthuiswijk? Simon: Verschillende redenen. Enerzijds omdat ik op het infomoment van het RUP 2060 opgemerkt heb dat er met geen woord over de Slachthuiswijk gerept word terwijl ik en mijn buren toch 2060 Antwerpen op onze correspondentie plaatsen. Als er vanuit de stad niet voldoende aandacht is voor dit deel van de wijk dan zal ik er alles aan doen om het die aandacht wél te geven dacht ik na dat infomoment. Maar ook omdat ik als ’nieuwe’ inwijkeling mijn buren beter wil leren kennen en wil meehelpen aan een goede communicatie tussen de oudere en nieuwe bewoners in dit deel van de wijk Noord. Daarom heb ik ook een facebookpagina voor de Slachthuiswijk opgericht die meer informatief/toeristisch geënt is en een facebookgroep waar de bewoners en handelaars uit deze wijk zich kunnen op verenigen. En ik ben natuurlijk een trotse bewoner van de Slachthuiswijk, dat mag men zeker weten (knipoog).

Wat wil je met de facebookpagina bereiken? Simon: Mijn verwachtingen liggen niet al te hoog (lacht). Maar als iedereen uit deze wijk zijn bijdrage doet kunnen we er samen een topwijk van maken. En daarmee bedoel ik samen er voor zorgen dat de Slachthuiswijk netjes, veilig en rustig blijft. Misschien groeit de facebookgroep uit tot een online wijkoverleg, dat zou fantastisch zijn. Ik wil ook erg graag dat oudere en nieuwe bewoners trots kunnen zijn op hun Slachthuiswijk. Via de facebookpagina wil ik ook jonge gezinnen of ondernemers stimuleren om te verhuizen naar de Slachthuiswijk. En tegelijk een hand uitreiken naar de stad om te laten zien dat dit deel van den 2060 absoluut niet vergeten mag worden.

Wat zijn vandaag de probleempunten en pluspunten van de Slachthuiswijk? Simon: Deze wijk ligt vlak tegen een drukke spoorweglijn. Niet altijd evident met kleine kinderen bijvoorbeeld. Er moet dringend een halt gemaakt worden aan de aanbouw van OCMW-woningen. We hebben een probleem met parkeeroverlast bij evenementen in het Sportpaleis of Lotto Arena. Er is opmars van sluikstort en kleine criminaliteit. De komst van het nieuwe ziekenhuis is niet naar de zin van iedere wijkbewoner hier. Maar daarnaast staan er een aantal fantastische nieuwbouwprojecten op stapel zoals het I love MEAT project, heeft de Slachthuiswijk een rijke geschiedenis, een aantal toeristische trekpleisters zoals de beschermde gevels in de Marbaixstraat en de béste horeca in Antwerpen: de cafés en restaurantjes in de Lange Lobroekstraat! Ik zeg het je de Slachterijwijk is hipper dan’t Zuid. Niet over 5 jaar maar gewoon vandaag al! (lacht).

Hoe kijk jij naar de toekomst van de Slachthuiswijk? Simon: positief! Als je kijkt naar de nieuwbouwprojecten die op stapel staan in deze wijk, de instroom van jonge gezinnen en misschien op termijn nog nieuwe horeca en ondernemers dan kan ik alleen maar blij zijn dat ik en mijn vrouw de beslissing namen om naar hier te verhuizen. Alleen zou de komst van een bankfiliaal, een aantal Velo-stations en een supermarkt op korte termijn zeer welkom zijn. Die dingen ontbreken gewoon nog in de Slachthuiswijk. Maar dat komt in orde, we werken eraan!

Wie meer wil weten over de bewoners, horeca en evenementen in de Slachthuiswijk neemt een kijkje op de facebook fanpagina De Slachthuiswijk 2060.

Bewoners en ondernemers van de Slachthuiswijk kunnen zich verenigen via deze facebookgroep.

© 2012 – NOORDlink – Kristin Lenaers