Antwerpse koffiefabriek in jonge handen

Gelezen via Stampmedia:

Twee weken geleden organiseerde vzw Noösfeer in een oude koffiefabriek aan de IJzerlaan in Antwerpen Noord de tweede editie van ‘I Want You’, een festival waar jong talent een podium krijgt. En daar draait het bij Noösfeer allemaal om. De organisatie wil jongeren activeren en ondersteunen in hun creativiteit.

Sinds drie maanden betrekken de vijf medewerkers van Noösfeer een oude koffiefabriek aan de IJzerlaan in de wijk Antwerpen Noord. Via FMT Vastgoedbeheer kon de organisatie tegen een gunstige prijs de hand leggen op deze parel in leegstand. Nog anderhalf jaar mag Noösfeer hier z’n ding doen, nadien moet een nieuwe locatie gezocht worden aangezien de oude fabriek dan onverbiddelijk tegen de vlakte gaat. In de fabriek en aanpalende burelen is plaats voor jong talent. Noösfeer wil iedereen die iets creatief te bieden heeft, plaats en gelegenheid geven dat te doen. In de gebouwen is voldoende plaats om iedereen te herbergen. Er wordt ook een exporuimte voor jonge kunstenaars ingericht. Maar ook muzikanten, producenten en andere artiesten zijn welkom op de IJzerlaan 30.

Voor Noösfeer gaat het in de eerste plaats om creatief ondernemen. Welke vorm dat ondernemen aanneemt, is vrij te bepalen. Zo heeft de organisatie ook zelf het initiatief genomen het grootste urban-farmingproject van Antwerpen op poten te zetten. “Verse groenten in het midden van de stad vinden is geen evidentie. Op de daken van de fabriek en de burelen kan perfect een moestuin gedijen. Zo kunnen we op termijn verse, ecologische groenten aanbieden”, zegt Niels Kelchtermans, een van de initiatiefnemers.

Voorlopig werkt Noösfeer volledig op zichzelf, zonder financiële ondersteuning van buitenaf. Vergaarde inkomsten worden opnieuw verdeeld over verschillende projecten. Noösfeer netwerkte zich een weg door Antwerpen met een eigen magazine. Binnenkort komt daarvan het vierde nummer uit, met deze keer ‘creatief ondernemen’ als onderwerp. De productie en samenstelling van die magazines is volledig in handen van de jongeren zelf. Ze gaan nadien zelf op pad om het blad te verkopen. “Jongeren moeten weten dat ze bij Noösfeer terechtkunnen”, besluit Kelchtermans. “We zijn laagdrempelig en willen jongeren stimuleren en ondersteunen waar mogelijk is. Alles draait erom jongeren aan te zetten tot ondernemen.” (foto: Stampmedia)