Viggo’s Coffee Bar

viggosAttention hipsters! Het De Coninckplein is goed op weg om the next urban hangout te worden. En daar helpt Tim Jensen van de nieuwe Viggo’s Coffee Bar graag een handje aan mee. Kristin liep binnen in deze Scandinavisch getinte koffiebar waar ‘Fifty Shades of Grey’ op de leestafel ligt Tim haar hartelijk verwelkomt. Tijd voor een tas Japanse thee en een babbeltje!

Waarom een koffiebar openen op’t Noord? Tim Jensen: “Het was een bewuste keuze om Viggo’s hier te vestigen. Het pand (waar voorheen temporary coffee lab ZWART gevestigd was) is prachtig: mooie gevel, goede lichtinval. Tel daarbij nog de goede locatie: op een boogscheut van bibliotheek Permeke en op wandelafstand van het centraal station en – belangrijk – dus niet over de Leien (knipoog). Maar bovenal is het een prachtig plein in een interessante wijk, ik vergelijk het hier graag met Notting Hill in Londen. We krijgen hier ook een mooie mix aan klanten: jong, oud, hipsters en wat couleur locale: fantastisch gewoon! Voor mij persoonlijk is de erg goede sfeer met andere ondernemers rond het plein een mooi pluspunt.”

Waar komt de passie voor koffie vandaan? Tim Jensen: “Goh.. dat besluipt je, mij toch wel (lacht). Tijdens een vakantie in Italië ontdekten mijn vrouw en ik het ruime assortiment lekkere koffies daar. Bij thuiskomst kochten we onze eerste Nespressomachine. Vervolgens schreef ik me in voor een barista cursus en toen was het hek van de dam: ik was verkocht! Dankzij Viggo’s kan ik mijn passie voor koffie (en thee) overbrengen op onze klanten. Ik geef graag een woordje uitleg over de koffiesoort of de wijze van bereiding van de koffie of thee aan onze klanten. Al leer ik nog bijna dagelijks bij van mijn collega’s en leveranciers, wat ook een mooi pluspunt is natuurlijk. Een bewuste keuze bij Viggo’s is ook dat we kiezen voor onbekende topmerken. Maar deze zijn dan wel die merken waarvan we weten dat ze gewaardeerd zullen worden door onze klanten. Bij Viggo’s primeert de kwaliteit en niet de prijs. We willen niet die koffiebar zijn waar de koffie en thee trendy en dus duur is maar wel die koffiebar waar de klanten van weten dat ze altijd topproducten kunnen vinden en iets nieuws kunnen uitproberen.”

Wat maakt Viggo’s uniek naast al die andere koffiebars? Tim Jensen: “Het mooie pand natuurlijk. Daarnaast is er onze uitgebreide theecollectie en de Secret Box (vraag er zeker naar bij Tim!). Er is ons aanbod topkoffies uit Scandinavië, de Espressofabriek en OR Coffee Roasters. We gebruiken Arla, dat is een biologische verse volle melk en Cascara, het zongedroogd vruchtvlees van de koffiebes, dit wordt als thee gezet. (Cascara bevat 10x zoveel cafeïne als een koffieboon). De Belgische Chai Latte van Barù uit Hasselt kan je hier ook drinken en onze chocolademelk wordt gemaakt met callets van Callebaut. En aan de muur bij Viggo’s hangt ook steeds kunst van (on)bekend creatief talent.”

Hoe ziet de toekomst van Viggo’s er uit? Tim Jensen: “Ik moet maar is aan een naamsverandering gaan denken want naast koffiebar is Viggo’s ook aan het uitgroeien tot theebar (lacht)! Ik wil in de toekomst nog meer Scandinavische koffiemerken introduceren aan onze klanten. De klanten nog meer begeleiden om hun ultieme tas koffie te vinden staat ook hoog op m’n agenda, bijstuderen dus (knipoog). En natuurlijk de baristawedstrijden bij Viggo’s blijven inrichten, dat zijn altijd supergezellige avonden bij Viggo’s!”

VIGGO’S COFFEE BAR – De Coninckplein 21, 2060 Antwerpen – viggoscoffeebar.be

© 2013 – NOORDlink – Kristin Lenaers