Bart Moeyaert schrijft live in Permeke!

abartpermekeBenieuwd hoe een schrijver eruit ziet in zijn natuurlijke habitat? Midden in bibliotheek Permeke, op het De Coninckplein in de wijk Noord, wordt een kamer gebouwd waar Bart Moeyaert een tijdje gaat werken en schrijfadvies geven.

Van oktober 2013 tot juni 2014 is Bart Moeyaert ‘schrijver in residentie’ in Permeke. Hij grijpt op zijn eigenzinnige manier in op de programmatie van de bibliotheek én gaat er bovendien een tijdje werken aan zijn eigen bureau. De schrijver, die dertig jaar geleden debuteerde met ‘Duet met valse noten’, woont op een boogscheut van Permeke. Het is de plek bij uitstek voor Bart Moeyaert om zijn schrijversverjaardag te vieren. Of zoals hij het zelf zegt: “Waar kun je een schrijversverjaardag beter vieren dan op een plek waar lezers graag komen?”

Moeyaert over de aanleiding van het project: “Ik wilde mijn dertigste schrijversverjaardag niet zomaar laten voorbijgaan. Een stuk taart eten vond ik sowieso niet feestelijk genoeg en bovendien vond ik het niet nodig om mezelf te vieren, maar wel mijn lezers. Het verzoek van Permeke om in de loop van een heel jaar een aantal evenementen te plannen kwam dus als geroepen.”

Zelf vindt hij het moeilijk om een favoriet uit het programma te kiezen dat hij zelf mee heeft samengesteld: “De verschillende elementen heb ik zo bedacht dat ze telkens een verschillend aspect van mijn schrijverschap en mijn werk laten zien. Ik vind het een grappige gedachte dat ik een paar dagen in de bibliotheek aan het schrijven sla, aan mijn eigen bureau. Het is ook een mooie kans om mijn dagboektekeningen te exposeren. Voor mensen die mijn boeken niet kennen is de luisterfilm die door Michèle Cuvelier is gemaakt een uitstekende intro. En wie zelf schrijft, kan op een van de spreekuren langskomen om advies te krijgen in zeven minuten. Dan heb ik nog niet alles genoemd. Het programma checken op permeke.org, en misschien niks missen. Niks. Dat lijkt me het beste.”