Kom Binnen!

akombinnenOp zaterdag 17 mei en zondag 25 mei 2014 kan je in Comptoir Sucrier op de Oudesteenweg in de wijk Antwerpen Noord naar de foto-expo ‘Kom Binnen!’

De jonge beloftevolle fotografe Evy Raes blaast het huis van haar grootmoeder nieuw leven in. Ze ging op zoek naar authentieke plekken en stootte op vintage behang, blikken koekjestrommels, kruisbeeldjes. dit resulteerde in een schitterend boek en een dito tentoonstelling. Muzikant en auteur Luc De Vos voorziet in het boek de foto’s van commentaar en fotograaf Michiel Hendrickx leidt in.

In mei is de tentoonstelling voor het eerst te bezichtigen in Antwerpen op de authentieke locatie Comptoir Sucrier in de wijk Antwerpen Noord. Dit herbestemingsproject van de architecten Verdickt & Verdickt opent voor het eerst zijn deuren voor het publiek.

Evy Raes trok maandenlang met haar analoge Pentax- en technische camera’s door Vlaanderen om oude Vlaamse interieurs in beeld te brengen, de eerste keer dat dit systematisch gebeurt. Het project, dat tot stand kwam met een beurs van het Fotomuseum in Antwerpen en de Stichting Roeping, resulteerde in een selectie van tweehonderd foto’s. Het zijn beelden van een Vlaanderen dat bijna niet meer bestaat, woonkamers, keukens en slaapkamers waar de tijd stil is blijven staan, interieurs met een Mariabeeld onder de stolp, een Leuvense stoof, een gehaakte sprei op het bed, en steeds weer dat aandoenlijke behang! “Zo’n Vlaams interieur, dat is gezelligheid”, zegt Evy Raes. “Ik zou er zelf nooit in willen wonen, want luxe hebben die mensen niet. Maar telkens als ik in zo’n interieur binnenstap, dan voel ik me thuis.”

Het project ontkiemde zes jaar geleden. “In 2008 werd ik verliefd op de technische camera toen ik als assistente werkte voor fotograaf Marc Lagrange”, zegt Raes. “De details en het bewuste werken met een camera spraken me enorm aan. Op hetzelfde moment botste ik op herinneringen van het interieur van mijn overleden overgrootmoeder: de mooie voorkamer, de gehaakte sprei op haar bed, het ijskoude buitentoilet, de koffiekan, haar zetel bij de haard… Herinneringen zijn sterk. Eén detail of één foto kan een gebeurtenis doen herleven. Dat wil ik bereiken. Dat mensen naar de beelden kijken, even stilstaan en zich die tijd herinneren.”

Kom Binnen! op zaterdag 17 mei 2014 van 11u tem 17u en zondag 25 mei 2014 van 11u tem 17u (Zelfde dag als Open Renovatiedag) in Comptoir Sucrier, Oudesteenweg 87.03, 2060 Antwerpen