[NOORDbabbel] Nikolaj Kovdal

De Deen Nikolaj Kovdal is al lang geen anonieme inwoner van Antwerpen meer. Na eerdere horecazaken uit te bouwen in Duitsland en Denemarken werd hij tijdens een vakantie in Antwerpen verliefd op onze stad. Niet lang nadat hij en zijn vriendin zich in Antwerpen vestigden opende hij ‘Fiskebar’, de populaire visbar op de Marnixplaats en daarna ‘Zeitlich I’, het kunst gemixt met gastronomie concept in de Leguit gevolgd door ‘Zeitlich II’, de pop-up bar in de Scheldestraat. Twee jaar geleden stuurde hij een concept voor een café in het Park Spoor Noord in en kreeg hij van de stad Antwerpen de leiding over wat later ‘Cargo’ zou heten: de zomerbar in Park Spoor Noord in de wijk 2060. Elk horecaproject van Nikolaj heeft z’n eigen specifiek -soms tijdelijk- karakter maar met Cargo zomerbar gaat hij een stapje verder.. hier steekt hij graag wat meer van z’n tijd in. Een gesprek met een gepassioneerd ondernemer in het Park Spoor Noord:

Waarom wou je in onze wijk een horecazaak openen?
Nikolaj: “Ik heb in het verleden al een zomerbar in Denemarken geopend en ik zag dat een soortgelijk concept hier perfect zou passen. De eerste keer dat ik de site zag werd ik meteen verliefd op het oude goederenstation in het park. Het is gewoon een mooi zicht die oude hangars in combinatie met de natuur. Daarom heb ik ook voor de naam ‘Cargo’ gekozen: de link tussen het goederenstation van vroeger en het park nu is voor mij heel belangrijk. Ik moet toegeven dat de eerste reacties op mijn beslissing om een concept in de parkshelter uit te gaan baten erg negatief waren. Of ik het wel zou doen en of ik wel wist dat het een slechte buurt was… Ik voelde dat niet zo aan en ik kan dan ook tot op vandaag geen enkel negatieve ervaring met de buurtbewoners of klanten van Cargo aanhalen die negatief was.”

Wat maakt Cargo zo uniek denk je?
Nikolaj: “Met stip onze klanten, zij zijn een mooie mix van verschillende soorten mensen: wijkbewoners, kinderen, klanten van m’n andere horecazaken uit de stad, toeristen en zakenlui. Iedereen is hier welkom en kan hier ook voor verschillende motieven terecht: genieten van het zonnetje, cocktails drinken, spelen in de fontein, een hapje eten,… Dat Cargo zo snel populair werd heeft me ook verbaast. Zo hadden we bijvoorbeeld vorige zomer 35.000 klanten op een en dezelfde dag! Ik ben er echt trots op en het bewijst dat, zoals ik al dacht, deze wijk nood had aan een zomerbar en dat ondernemen echt wel kan in de wijk Antwerpen Noord.”

Zijn er aanpassingen aan het concept van Cargo deze zomer?
Nikolaj: “Het team en ik proberen constant de kleine foutjes bij te sturen om zo onze klanten een betere service te garanderen. Het probleem met de lange wachttijden voor het eten zullen we oplossen met een nieuw systeem, vanaf deze zomer zal er ook softijs verkrijgbaar zijn (misschien later zelfs huisgemaakt ijs), we proberen ook om het aanbod in eten en ontbijtformules wat uit te breiden, we willen bijvoorbeeld ook BBQ-avonden en mosselweekends aanbieden. Qua meubilair komen de populaire loungezetels natuurlijk terug, hebben we een gloednieuwe toog en nieuwe tafels die uit oud scheepshout van de Antwerpse haven gerecycleerd werden. Oh en onze website (www.cargozomerbar.be) hebben we ook in een nieuw jasje gestoken, hij is nu wat overzichtelijker en bezoekers kunnen er ook meer info over de buurt vinden.”

Waarom kan Cargo niet het hele jaar geopend blijven?
Nikolaj: “Het eerste probleem stelt zich in verwarming, deze ruimte is onmogelijk in z’n geheel te verwarmen wat het met iets minder zomerse temperaturen al gauw een niet zo aangenaam gevoel geeft. Daarnaast dient de shelter ook een aantal dagen per jaar als slachtvloer voor de Islamgemeenschap en moet de zomerbar wijken. Ik wil wel graag een winterconcept uitwerken voor Cargo en dan denk ik aan een soort van winterdorp/markt, wanneer dat op punt staat nodig ik je wel weer uit voor een gesprek (lacht).”

Wat is het leukste aan Cargo en onze wijk?
Nikolaj: “De toffe reacties die we krijgen van onze klanten raken me diep vanbinnen. Ook het contact met de andere wijkbewoners en uitbaters van horecazaken in de buurt is gemoedelijk. Het maakt me trots dat ik kan meewerken aan de heropbouw van deze wijk. Het is een gezellige, inspirerende wijk waar nog een echt wijkgevoel heerst. Als ik het aanbod aan cultuur en nieuwe horeca in de wijk Antwerpen Noord zie sluit ik niet uit dat ik hier in de toekomst andere projecten zal uitwerken maar voorlopig ben ik nog gefocused op Cargo (lacht). Ik verhuis binnenkort trouwens naar deze wijk net omdat ik het wijkgevoel mis in mijn huidige buurt!”

Bedankt voor de NOORDbabbel en welkom in den 2060 buurman!

Cargo zomerbar in het Park Spoor Noord is alle dagen open van 10u tot middernacht. Bij slecht weer worden de deuren eerder gesloten. Concerten stoppen stipt om 22u.



2010 – NOORDlink – kristin Lenaers

2 gedachtes over “[NOORDbabbel] Nikolaj Kovdal

Plaats een reactie